[LAC-TF] IPv6 news - weekly summary

Fabrício Zimmerer Murta avenger at buynet.com.br
Wed May 30 13:55:58 BRT 2007

Hello,

    Anyone knows about a tunnel broker or something like it in south america
that could provide IPv6 tunneled connectivity to ISPs on latin america?
    I am using some which are hosted on north america or europe. Due to a
'seacable' or 'satellite link' from brazil to the rest of the world (at
least from my backbone -- Telemar), there is a imposed 150ms delay, what
leads to ~250ms from my box to the tunnel box. Result is at least 500ms of
delay on ipv6 tunelled packets. I tried to join 6bone (RNP, Brazil), but got
no answer from them, and my backbone refuses supporting IPv6... not enough,
my local router does not support ipv6 also, so only way to get ipv6 going is
by using a ipv6 over ipv4 tunnel.
    Actually I am using BTExact tunnel broker with 2001:: (production)
assignment, but it sometimes have limited or no connective, and always under
any circumstance has that high delay said above.
    Due to all that, I think something to get improved ipv6 connectivity is
by finding a nearer tunnel broker (hopefully in latin america) or --
better -- in Brazil itself which is the country I have my link installed on.

Thanks in advance,
Fabrício Murta

There goes a portuguese version for whoever likes it:

Olá,

    Alguém sabe sobre algum túnel ou algo do tipo na américa do sul que
possa prover conectividade IPv6 em túnel para provedores na américa latina?
    Estou usando alguns que são instalados na américa do norte ou europa.
Devido a um 'cabo marítmo' ou 'link de satélite' do Brazil ao resto no mundo
(pelo menos do meu backbone -- Telemar), tem uma demora imposta de 150ms,
que leva a mais ou menos 250ms de minha máquina ao host do túnel. O
resultado é pelo menos 500ms de demora dos pacotes encapsulados IPv6. Eu
tentei entrar na rede 6bone (RNP do Brasil), mas não me responderam, e meu
backbone se nega a suportar o ipv6... como se já não bastasse, meu roteador
local também não suporta ipv6, então o único jeito prá mim ainda, para ter
ipv6 é fazendo um túnel ipv6 sobre ipv4.
    Atualmente estou usando um túnel da BTExact, com uma classe 2001:: (de
produção), mas algumas vezes a conexão fica limitada ou nem conexão ocorre,
e sempre sob qualquer circunstancia tem o ping alto que falei acima.
    Por causa disso tudo, acho que algo que poderia fazer prá melhorar o
ipv6 aqui seria achando um túnel mais próximo (com esperança de ter na
America do Sul) ou -- melhor -- no Brasil, que é o país onde eu tenho o ipv6
instalado.

Atenciosamente,
Fabrício Murta